Fysiske rammer i Børnehaven Sofiendal

Indendørs rammerne giver mulighed for fleksible læringsmiljøer

I børnehaven er der mange rum og nicher, som giver gode muligheder for fleksible læringsmiljøer, hvilket er med til at understøtte både det enkelte barns og børnegruppens læring og udvikling.

Det er et stort hus, hvor vi har en naturlig inddeling af huset i 2 afdelinger og 3 børnegrupper, - Hus 10, Hus 12 og Storegruppen. Børnene starter i enten Hus 10 eller Hus 12 og i august året før, barnet skal starte i skole, kommer det i Storegruppen og er det sidste år i børnehaven.

Der er fælles indgang til børnehaven, 2 garderober og flere grupperum/lege- og aktivitetesrum i hver afdeling. I indgangen findes infotavlen, hvor I forældre tjekker jeres barn ind, når I afleverer og ud, når I henter igen.

I Hus 10 og Hus 12 er børnene én gruppe, men er inddelt i spisegrupper. Det er i disse spisegrupper, børnene samles til formiddagsmad og til madpakker sammen med en voksen. Resten af dagen er børnene i leg, aktiviteter og mindre grupper på tværs af egen gruppe.

Legepladsen danner rammerne for dagligdagens udeliv

Læringsrummet på legepladsen er en vigtig del af børnehavens leg og aktiviteter og alle børn og voksne er ude i al slags vejr hver dag.

I uderummet er der mulighed for både selvvalgte lege blandt børnene og for at de voksne kan være igangsætter og være med i lege og aktiviteter.

Der er og skal være forskellige slags udfordringer til alle børn i uderummet, - børn lærer forskelligt ud fra hvilken læringsstil, der er optimal for den enkelte.

God plads omkring børnene giver gode muligheder for at danne relationer og venskaber blandt børnene, også på tværs af grupper, alder, køn. Vi ser færre konflikter blandt børnene i uderummet og mere ro til fordybelse og leg.

Leg, aktiviteter og motoriske udfoldelser er der masser af, - blandt andet klatre, ase/mase op og ned af bakken, gynge, cykle, køre mooncar, grave i jord og/eller sand, fangelege, boldspil på fliser eller græs, bygge huler, lave bål, diverse rollelege, samle og iagttage insekter.

Kreative aktiviteter som for eksempel male, tegne, lave noget af naturens materialer flytter vi også til uderummet og drager gerne årstidernes skifte ind i aktiviteten.

De muligheder vi har ved at gøre flittigt brug af legeplads og udeliv, er med til at støtte op om barnets sundhed, - både fysisk, psykisk og socialt.