Mad og Måltider

Kultur omkring måltider bunder i den gode oplevelse

Barnet skal have en god oplevelse ved deltagelse i et måltid. Personalet i børnehaven er rollemodeller og er dem, der sætter rammen for måltidet:

• Positiv og rolig stemning
  • Mulighed for ro til at spise
  • Samtalekultur med mulighed for både at tale og lytte

Spisegrupper i mindre grupper af børn og 1 voksen

Måltider i børnehaven tilbydes dagligt

Morgenmad – vi tilbyder havregryn og cornflakes til de børn, der ikke har spist hjemmefra, indtil klokken 7:30

Formiddagsmad (lille madpakke) medbringes og spises klokken 9:00 i barnets spisegruppe. Hertil er der vand at drikke

Madpakke (store madpakke) medbringes og spises klokken 11:30 i barnets spisegruppe. Hertil er der mælk (økologisk) eller vand at drikke

Eftermiddagsfrugt/måltid – består af frugt og brød og tilbydes børnene cirka klokken 14:15. Forældre tilmelder deres barn til den forældrebetalte frugtordning og børnehaven sørger for indkøb af frugt, rugbrød, groft knækbrød, bagning af brød. Vi serverer fortrinsvis økologisk frugt og al brød/brødbagning er ligeledes fortrinsvis økologisk.

Barnet medbringer hver dag en drikkedunk til vand og skal ikke selv medbringe yderligere drikkevarer.

Særlige lejligheder skal da fejres

I løbet af et år er der mange særlige lejligheder, som skal fejres.

Bestyrelsen og børnehaven har i samarbejde defineret, hvad der er særlige lejligheder:

• Fødselsdage (se uddybning nedenfor)
  • Afslutning for Storgruppen – børnehaven holder en fælles afslutningsfest, hvor der serveres aftensmad, saftevand og en dessert
  • Kaffedag – bestyrelsen har besluttet, at forældre bager kage hertil. Børnehaven opfordrer til et stykke kage pr. barn
  • Julekaffedag – der serveres æbleskiver
  • Sommerfest – familierne medbringer mad til fælles ta` selv bord. Forældre bager kage til dessert

Fastelavn – der ligger et eller andet i tønden (fx frugtstang, lille stykke chokolade)

Fødselsdage er en hel særlig dag for barnet

Barnet må meget gerne fejre fødselsdag i børnehaven.

Fødselsdagen markeres med et tillykke-skilt på en tavle og fejres i barnets spisegruppe med fødselsdagssang og fødselsdagsmedalje.

Forældre aftaler med en voksen på gruppen, hvilken dag fødselsdagen skal holdes.

Barnet kan medbring én ting, som ikke erstatter et måltid, for eksempel boller, frugt, pølsehorn, kage, kagemand, flødeboller, is.

Vi tager ikke hjem til barnets fødselsdag i børnehavetiden. Nogle børn inviterer venner hjem til fødselsdag uden for børnehavetiden.

Vi vil gerne, at I ikke vælger nogle børn fra, men inviterer for eksempel alle piger eller drenge fra gruppen, spisegruppen eller aldersgruppen (årgangen).

Derved bliver ingen børn ekskluderet fra fællesskabet og I kan i så fald ligge invitationer i børnenes garderobe.